Second Life er IKKE dødt

I går fredag var en af hovedhistorierne på DR online, at Second Life er dødt – læs artiklen her.

Jeg sendte en mail til journalist Jes Højen Nielsen med følgende ordlyd:

————————————————

Så blev det agurketid i den danske medieverden!
Loch Ness uhyret er blevet set igen og Second Life er dødt…
Det er sjældent man kan læse så meget vrøvl i en og samme artikel.
Sidste års hype blev skabt af pop-journalister, der villigt skrev om selv den mindste nyhed fra SL. “Wonderland” – endnu et pop-journalistisk udtryk.
DR var selv til stede (i teorien) med Aftenshowet og P3 – og de to steder var præcis lige så døde som mange andre virksomhedssteder fordi I også bare skulle være med, uden at vide hvorfor.
Hvad er det for nogle pseudo-eksperter, du har haft fat i?
Hvad har Facebook med Second Life at gøre? Er pærer bedre end bananer?
Du spørger, om der bliver noget næste hype? Det håber jeg sandelig ikke. Status i Second Life i dag er, at aktørerne nu endelig har fundet ud af, hvad Second Life er velegnet til. Som illustration følger her et udvalg af aktiviteter, som udføres med stor succes i Second Life hver dag:

Sprogundervisning
Kulturarvsformidling
Kunstudstillinger
Livekoncerter
Arkitektkonkurrencer
Meditation
Dating
Konferencer
Foredrag
Slægtsforskning
Rollespil
Medieforskning
Historiefortælling
Jobrekruttering

Næste gang du evt. bliver pålagt at skrive om Second Life, må jeg så have lov at foreslå, at du kontakter nogle af de rigtige eksperter, der dagligt tilbringer mange konstruktive timer i Second Life.
Med venlig hilsen

Doctor Asp
Manager
Wonderful Denmark

———————————————-

Fredag aften ”fejrede” omkring 70 avatarer Second Lifes død med en spøgelsesfest på Research Island Denmark. Der var spøgelsesskib, gravstene, døde træer og Heidi B. i fuld Ghostbuster udrustning – det var dødsjovt…

Så blev det lørdag og hvad finder man på DR Updates site? Dette.

Arrrgh! Begravelse med præst, kirkeklokker og det hele, samt et interview med en studerende fra Århus Universitet. Essensen i indslaget er, at potentialet og ressourcerne i Second Life ikke er blevet udnyttet godt nok af virksomhederne. Burde overskriften i stedet ikke have været: Virksomhederne er døde? Det er da for pokker ikke Second Lifes skyld, at så mange amatøragtige virksomheder flyttede ind i Second Life uden at vide hvorfor. Det første jeg spørger en ny mulig kunde om er: Hvad er formålet? Og kan kunden ikke svare klart på dette spørgsmål, så er min anbefaling, at man venter med at flytte i Second Life til man kan svare overbevisende på spørgsmålet.
Dette ”dødsfald” er udelukkende blevet til efter lanceringen af Googles Lively, som jeg anmeldte i forrige blogindlæg. Skal vi gætte på, at historien nu gentager sig i medierne, med hypede historier om virksomheder, der etablerer sig i Lively (uden at have en klar strategi, et budget og et formål)?

2 thoughts on “Second Life er IKKE dødt

  1. Pingback: Workshop på Roskilde Universitetscenter « Doctor Asp’s Blog

  2. Interessant måde at netværke på,og JO..Second Life lever absolut videre…det er kommunikationen og formålet med at opsætte sig på Second Life der ikke rigtig virker for virksomhederne.

    Villy

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s