I samarbejde med Museum Lolland-Falster har Wonderful Denmark udviklet en virtuel tidsmaskine, der sender de besøgende tilbage gennem Danmarkshistorien til vidt forskellige tidsperioder.
Museum Lolland-Falster fik en bevilling fra Kulturarvsstyrelsen til et formidlingsprojekt primært henvendt til skoleelever, med det formål at formidle information om klimaforandringer gennem tiden.
Vi besluttede at anvende OpenSim som platform i stedet for Second Life bl.a. fordi OpenSim er gratis og fordi Second Life er forbudt for børn og unge under 18 år.
Museet indkøbte en server og seks computere, der blev sat op på Stiftsmuseet i Maribo. På serveren blev den seneste version af OpenSim installeret og på de 6 computere blev Hippo Viewer installeret, og så var de fysiske rammer på plads.
Herefter gik vi i gang med at opbygge seks scenarier fra seks forskellige perioder i Danmarkshistorien som den besøgende kan rejse til. I hvert scenarie er der en opgave, der skal løses, hvorefter den besøgende får et bogstav. De seks bogstaver pusles sammen til et kodeord, der indtastes, hvorefter den besøgende får mulighed for at komme med et bud på, om de nuværende klimaforandringer er menneskeskabte samt hvad vi kan gøre ved det.
Klimaturen begynder på Frilandsmuseet i Maribo, hvor man kan gå rundt og se de forskellige huse, der findes på det virkelige Frilandsmuseum i Maribo. Smeden i den lille smedie har i sin fritid bygget seks tidsmaskiner og nu mangler han frivillige til at afprøve dem!
Istiden
Du lander på en tundra, hvor du i baggrunden kan se en lodret isvæg. Ved et telt står en istidsjæger og han begynder at fortælle om jægerne, der i takt med at isen trækker sig tilbage, følger renerne nordpå. Der skal rejses endnu et telt og du bliver spurgt, om du vil finde nogle grene, en skind, nogle sten og noget jord. Når tingene er fundet, bliver der rejst endnu et telt. Pludselig får istidsjægeren øje på nogle rener et stykke borte og han spørger dig, om du vil prøve at nedlægge en ren. Du tager et spyd og går på renjagt. Når den første ren er nedlagt bliver istidsjægeren så glad, at han giver dig en lille genstand med form som et bogstav.
Stenalderen
I stenalderen er det sol og sommer, og du ser ud over en stenalderboplads ved havet. Ude på havet står en mand i en båd og fanger fisk. Ved bålet sidder en dreng og koger noget i en lerkrukke. En stenaldermand byder dig velkommen og fortæller om livet i stenalderen. Han vil gerne høre dig, om du ved noget om stenalderen, så han begynder at stille dig nogle spørgsmål. Hvis du ikke kan svare på et spørgsmål, kan du trykke på en lille informationsstander, der åbner en side på museets hjemmeside, hvor de seks forskellige tidsperioder er beskrevet. Når du har svaret rigtigt på alle spørgsmål, bliver stenaldermanden så imponeret, at han giver dig et smykke med form som et bogstav.
Vikingetiden
Du lander i en befæstet vikingelandsby med telte og et træhus (originalen står på Trelleborg). En å løber ud i havet, hvor to vikingeskibe ligger fortøjret ved hver deres anløbsbro. Det ene skib er et typisk langt smalt skib mens det andet er kortere og bredere.
En vikingekvinde tager imod dig og fortæller om livet i vikingetiden. Hun fortæller også, at de er i gang med at laste de to skibe, og at de godt kan bruge lidt hjælp. Foran træhuset står en mand og overvåget lastningen, og du skal nu finde ud af, hvilke varer der skal i krigsskibet og hvilke varer der skal i lastskibet. Når begge skibe er lastet, får du et runebogstav som tak for hjælpen.
Middelalderen
På torvet i middelalderbyen er der marked, hvor de handlende falbyder deres varer, især fisk. En handlende hilser på dig og begynder at fortælle om middelalderlivet. Han fortæller også, at han har opdaget nogle underlige genstande på torvet, som han ikke har set før. Du får til opgave at finde disse genstande som er meget nyere end middelalderen. De må være blevet transporteret tilbage i tiden i smedens tidsmaskine. Nå du har fundet de underlige genstande, får du et bogstav af handelsmanden.
Den lille istid
I 1600-tallet blev landet ramt af en mindre istid, der bl.a. frøs det meste af havet til is. Du lander på en gårdsplads, hvor der står en bonde og spejder over mod en by. Byen er Nakskov og bonden spejder efter svenskerne, som er gået over isen fra Langeland og nu angriber Nakskov. Mens bonden fortæller, opdager han en gruppe svenske ryttere og I må forsøge at gemme Jer. Det lykkes ikke og I bliver opdaget af en svensk officer. Han gider ikke spilde sin tid på Jer og siger I skal forsvinde, mens han smider et bogstav efter dig.
Stormfloden i 1872
”Det var en mørk og stormfuld nat” og du befinder dig pludselig på taget af et stråtækt hus. Rundt omkring dig er der vand til alle sider og kun taget af huset rager op over vandet. På taget sidder en bondemand og han fortæller, at digerne er blevet gennembrugt og mange mennesker og dyr er druknet. Han tager et kort frem over Lolland-Falster og viser dig, hvor digerne er placeret. Når du klikket på kortet, kan du se, hvordan Lolland-Falster vil se ud, hvis vandstanden stiger med 2 meter. Herefter giver bonden dig et bogstav.
Den 9. oktober åbnede udstillingen på Stiftsmuseet i Maribo og jeg var med til præsentationen. To af museets medarbejdere – Anne-Lotte Mathiesen og Leif Plith Lauritsen – bød velkommen og præsenterede den nye udstilling, hvorefter en lokal troubadour spillede et par numre og der var gratis is til alle (apropos istid). Udover den virtuelle klimatur består udstillingen af plancher og genstande fra de seks tidsperioder man besøger. Efter at have fundet et virtuelt rensdyrskind kan man gå ud i udstillingen og røre ved et virkeligt rensdyrskind. Udstillingen kan ses et helt år frem og oplysninger om adresse, åbningstider m.v. får på Museum Lolland-Falsters website.
Efter afslutningen af dette projekt er teamet bag Wonderful Denmark nu i gang med at udvikle næste generation af vores virtuelle spille- og undervisningsplatform.