Google Lively og Second Life

Igennem det sidste 1½ år har der været mange rygter i omløb om, at Google var ved at udvikle deres egen virtuelle verden. I tirsdags dukkede Google Lively Beta op og første spørgsmål er: Er dette Googles bud på en virtuel verden, der skal tage kampen op med de allerede eksisterende verdener især Second Life?
Lively.com skriver Google følgende:

——————————————-
Med Lively kan du kommunikere med avatarer i værelser, du selv skaber. Du kan:
– Chatte med dine venner og få nye kontakter online.
– Skabe og indrette værelser – og invitere dine venner på besøg.
– Løbende ændre avatarer, påklædning, møblement og værelser fra et stort online katalog.
——————————————-

Avatar1

Doctor Asp i Lively, der - utilsigtet - ligner Hitler med store hænder

Jeg oprettede hurtigt en avatar (det kræver en gratis Google account) og prøvede med ID-navnet DoctorAsp, med det var allerede taget…., så det blev DoktorAsp i stedet. Derefter valgte jeg en 5-værelses lejlighed og kaldte den ”Wonderful Denmark” og så var jeg i gang. Fra min ”Inventory” kunne jeg vælge mellem nogle få møbler eller gå til det samlede katalog, hvor alle ting (indtil videre) er gratis. Det kommer uden tvivl til at koste noget på et tidspunkt.
Lively kører direkte i en internet browser og det sætter store begrænsninger i grafikkvaliteten. Til gengæld skal man ikke downloade et 30 Mb program, ligesom Lively vil kunne afvikles på stort set alle pc´ere (ikke Mac).
WD Byguide Niels Mizser havde også oprettet en avatar og han kom forbi Wonderful Denmark lejligheden, og så kunne vi stå og chatte sammen. Jeg fandt ud af, at man kan ændre i det avatarnavn, der står under ens egen avatar, så jeg ændrede mit navn til Niels Mizser og så var vi to i lejligheden med præcis samme navn. Dette medførte en diskussion om, hvem der var den rigtige Niels Mizser og jeg holdt naturligvis på, at det var mig, der var den rigtige og at den anden var en kopi.
Der gik en del tid med at finde ud af, hvordan man bevæger sin avatar – piltasterne flytter kun kameraet. Jeg fandt ud af, at man kan trække sin avatar rundt med musen men håber, at man også kan bruge tastaturet – har dog endnu ikke fundet de rigtige taster.

Er dette så den virtuelle verden, der kan tage kampen op mod Second Life? Det mener jeg ikke – der mangler adskillige grundlæggende funktioner før man (med min definition) kan kalde Lively en virtuel verden:
– Et sammenhængende univers. De enkelte steder i Lively er ikke forbundet med hinanden. Til gengæld kan man være tilstede i flere forskellige rum samtidigt.
– Brugergenereret indhold. Der er ikke mulighed for selv at bygge objekter i Lively, men det lader til, at det kommer på sigt. Jeg gætter på, at det bliver ved hjælp af Google værktøjet SketchUp.
– Valuta. Man kan ikke handle med hinanden men det kommer muligvis også til senere. Varerne i produktkataloget er angivet med ”Price: free”.
– Voice. Man kan kun skrive sammen i chat og det har man som bekendt kunnet på nettet i over 10 år.
Derudover mangler der en masse mindre funktioner, som vi er vandt til fra Second Life. En af de ting, der generer mig mest i Lively er i øvrigt er størrelsen; når man kører Second Life i fundskærmsopløsning 1440 x 900 pixels, så er Lively størrelsen på 760 x 500 meget meget lille.
Konklusionen er, at Second Life indtil videre stadig er det bedste bud på en virtuel verden.

1 thoughts on “Google Lively og Second Life

  1. Pingback: Google Lively lukker « Doctor Asp’s Blog

Skriv en kommentar